Soppa m frikadeller

.
.
Den här goda soppan bjöd jag mina tanter på en onsdag. Fast d va inte riktigt lika mycke frikadeller då, men men.
När man gör soppa & äter LCHF måste man vara noga med att öka proteinmängden å dra ner på grönsakerna. Som ni ser på bilden har jag lagt i en stor klick smör för att även öka fettmängden.
Jag såg reklam på TV att det nu finns någon fond som ska vara fri från E & konstigheter. Jag har inte ännu hittat den i lilla Hedemora, men ska säga till på ICA. Dom är JÄTTE bra på att ta hem det man vill ha. Jag tror det va knorr som gjort det. Jag blev superglad. Annars finns d rätt bra buljong på hälsokosten, utan glutamat & jäst...
.
Det här behövs till 6p:
.
*1 blomkålshuvud (du behöver inte ta det största du hittar)
*ca 900g köttfärs
*2 ägg
*1 paprika
*1 lök
*5 dl grädde
*7 dl vatten & uljongtärningar
*½ Purjolök
*Salt & peppar (använd gärna herbamare eller trocomare)
.
.
Å så här gör du:
.
*Blanda färsen, ägg å salt & peppar
*Koka upp grädde m vatten & buljong
*Skär blomkålen i små bitar & häll i
*Klutta små bollar av köttfärsen i soppan & koka i ca 10 min (sen du lagt i den sista)
Om du vill att d ska gå fort & är ägare av en spritspåse så ha i köttfärsen i påsen & spritsa ut små kluttar i handen å sen i soppan. Går jätte fort!!!!
*Ha i purjo, paprika & ev salat mer om du tycker att d behövs & koka upp
*Då va d klart!!
.
Du kan m fördel frysa in soppan, vill du ha den blötare kan du bara ha i mer buljong & eller grädde.
.
Lycka till!!!!!

Kommentarer
Postat av: linnéa

ser gott ut! : )

2009-10-25 @ 22:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0