Taco kryddad köttfärssås & vitkålsspagetti

.
.
Alltså min mat ser ju för tråkig ut.....inge rött....Det här ser ju nästan ut som...jag du vet, inte aptitligt, men det va det. Jag lovar.
Jag gillar tacokrydda & hittade ju ett värdsbäst recept i LCHF kokboken som Annika Dahlkvist gjort.
Först kommer receptet på den kryddan:
.
Blanda:
*3 tsk salt
*4 tsk chilipulver
*4 tsk paprikapulver
*2 tskvitlökspulver
*2 tsk lökpulver
*2 tsk spiskummin
*4 krm cayenpeppar
.
Förvara det torrt & mörkt. Jag brukar göra 2-3 satser varje gång & sen ha i en glasburk för jag använder den så mycke.
Kanongod & utan socker : )
.
Så nu till min köttfärssås, till 4p:
.
*600g köttfärs
*1 gul lök
*5-6 vitlöksklyftor
*4-5 msk tacokrydda
*1 burk krossade tomater (nu äter ju jag candida kost, så jag tog undan lite åt mej å hade i havregrädde istället, därför blev den så grå å tråkig. All min mat ser urtrist ut nu för tiden, men det är gott ; )   )
*Massa smör (typ kanske 100g)
.
*Grovhacka vitlöken & fräs i smöret tills den blir gyllenbrun
*Ha i löken & fräs tills den blir glansig & lite slapp
*Så i m köttfärsen
*Sen tackokryddan & tomaterna.
*Låt stå & småputtra typ 10 min så alla smaker kommer fram. Smaka om du tycker det ska vara mer krydda eller salt eller nått.
.
.
Vitkåls spagetti:
*Strimla vitkål fint
*Koka i lätt saltat vatten ca 5 min
*Häll av & på m en klick smör
.
Jag hade riven getost på allting. Man kan  ju så klart ah vanlig ost om man vill & tål.
.
Köttfärssåsen kan man ha till mycke så det kan vara bra å göra en stor sats. Ex kan man ha det till taco paj, pizza, moussaka mm. Eller så kan man ju frysa in & äta den senare. Skönt å ha mat i frysen : )
.
Lycka till!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0