Köttfärssoppa m vitkål

.
.
Idag va min första dag på mitt nya jobb. Pga dom dåliga tiderna har jag blivit förflyttad, så nu ska jag göra sopplunch till ca 20 tanter i Vikmanshyttans kyrka på onsdagar & så ska jag baka kaffebröd å vanligt bröd : /
Kommer bli en utmaning, men äventyrar d min drogfirhet så får jag väl tänka om å hitta ett nytt jobb.
Jag som är van å jobba 10 timmar/vecka har jobbat 9 timmar på samma dag. Mitt förra jobb va ju nästan bara å sitta å fika & prata m folk, men idag har jag hunnit handla, baka (ful) bröd (alltså vanligt bröd ; )  ) lagat soppa till 20p städat kylen, frostat av frysen, mublerat om i köksskåpen å städat ur dom. Å så klart hann jag oxå vara lite social m tanterna som kom å åt. Å så dikade jag ju efter dom ; )
Så nu är jag milt sagt mör.
Iallafall gick d bra idag. Tanterna vart jätte nöjda & nu ska ni få receptet på soppan dom fick:
.
.
*1 kg Köttfärs
*1 Lök
*4 Vitlöksklyftor
*1 Paprika
*1 burk Krossade tomater
*500 g Vitkål
*ca 2 buljongtärningar (kolla så du får en UTAN glutamat!!!) Smaka å ha i mer om d behövs
*Vatten så d täcker
*Spiskummin
*Koriander
*Basilika
*Sambalolek
*Smör
.
.
*Fräs köttfärsen i massor m smör & krydda m spiskummin & koriander & häll i en kastrull
*Fräs hackad vitlök & lök å häll på köttfärsen
*Slå på krossade tomater, finstrimlad vitkål, finstrimlad paprika
*Häll på vatten så d nästan täcker & i m buljongtärningar, basilika & sambalolek. Det beror på hur stark mat du gillar, hur mycke sambal du ska ha i.
*Låt d koka i ca 20 min.
*Severa m en klick cremfraich (om du kan äta d)
.
Jätte gott!!!
.
Det här kan du m fördel göra mycke av å frysa in.
.
Lycka till

Kommentarer
Postat av: Tua E.

Hej Helena!

Kokar precis nu denna soppa. Doftar härligt

Hälsn.

Tua

2009-10-11 @ 11:54:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0