Stek m katarellsås

.
.
.
Idag blev d Lamm igen. Gott gott. Gillar du inte lamm kan du ju ta villken stek som hälst. Nöt, fläsk, älg, rådjur......d du tycker är godast.
.
Å kantareller finns d gratis i skogen om du har lust å ut å plocka, annars kan man ju faktiskt köpa d i affären.
Så klart går d bra m villken svamp som hälst. Jag tog kantareller från söndagens svampplockning.
.
Så här gjorde jag iallafall:
.
*Lägg steken i saltvatten över natten. Vattnet ska vara riktigt salt, saltare än potatisvatten : )
*Ta upp den å torka av den
*Krydda m dina favoritkryddor, jag tog vitlök, persilja, timjan å rosmarin.
*Sen lite olivolja ovanpå alltihop
*In i ugnen på 150 grader! D du, för en gångs skull inte 225!!!!
*Nu ska den stå där LÄNGE. D bästa är att ha en köttermometer. Lamm ska vara ca 75grader. Du får kolla upp vad ditt kött ska ha för temp.
*När d är uppe i typ 65 grader höjer du värmen om du vill ha en brun krispig yta. D vill jag ha!!
.
.
Svampsåsen da!!
.
*Fräs en hackad lök m ca 2 dl förvälld svamp
*Slå på havregrädde, eller vanlig, eller soyagrädde
*salta lite
*Låt d koka ihop så d blir lite simmigare
.
.
Får du sås över kan du ju använda det till varma mackor någon annan dag. Smart å göra mycke så slipper man ju laga mat varje dag ; )
.
.
Vi åt broccoli & sockerärtor till
.
Jätte gott det här med ; )
.
Lycka till

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0