Bra tillbehör!!!

.
.
Ja, vad ska man ha istället för potatis???
Det är nog ett av dom största problemen som folk i allmänhet har när d gäller att lägga om kosten. Vara utan sin potatis.
.
Här hemma äter vi väldigt mycke blomkålsris.
Jag river blomkål på grövsta & kokar i lättsaltat vatten. Det är en favorit. Annars kan man göra blomkålsmos. Koka blomkål mjukt, & mixa m grädde (eller havregrädde) & ost
.
Sen använder vi mycke vitkål. Tex istället för spagetti så strimlar jag vitkål & kokar i lättsaltat vatten. Ibland skär jag den i fyrkanter & kokar (typ som mackaroner)
Annars kan jag skära vitkål i fyrkanter, lägga i en smord plåt på m tex lite timjam å salt å in i ugnen tills d blir gyllenbrunt. Man kan även fräsa hackad vitlök & sedan slänga i strmlad vitkål & fräsa tills d fått fin färg.
.
Grönsaker i ugn är ju oxå supergott. Skär grönsaker grovt, ex paprika, zucchini, aubergin, lök, tomater, ja ta dom grönsaker du tycker om eller vågar prova. Lägg på en ugnsfast form som är inoljad. Ha på salt & någon god örtkrydda ex timjan, mejram rosmarin, basilika, ja d du gillar. Ringla över lite mer olja & sen in i ugnen tills d börjar mjukna.
.
Eller varför inte bara grilla eller steka grönsaker i panna. Jag brukar ex steka auberginskivor. D är en av mina favoriter. Du kan ju göra en grönsakspytt & ha till.
.
Om du äter rotsaker är det ett jätte gott alternativ vill pommer frittes. Skär rotsaker (ex palsternacka, morot, kolrot, rödbetor, jordärtskockor mm) i stavar & på m olivolja & salt & in i ugnen. Jätte gott. Mina barn gillar oxå det.
.
Annars kan man ju bara äta råa grönsaker. En god sallad eller rivna rotsaker. En god vitkålssallad är ju aldrig fel.
.
Jag kommer nog komma på fler olika tillbehör & lägger upp dom då!!!!
Har du några egna förslag så tippsa mej gärna så lägger jagut det.
.
Ha d gott : ) för d ska det vara!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0