Snabb lunch Frittata (omelett)

.
.
Nu va det ett tag sen jag bloggade. Har varit fullt ös här, men nu har jag några maträtter på g!!!!
Här kommer den första. Jätte enkel & god. Här hemma äts den både till frukost & lunch. Går att variera i oändlighet. Bara fantasin som kan sätta stopp.
.
Det här behöver du till 3-4p (en normalstor stekpanna) :
.
*6-8 ägg
*ca2 dl ost (du kan ta fetaost eller getost. Den hårda getosten, den som är vit, smälter ju som vanlig ost)
*Det som du vill ha på ex: bacon, skinka, korv, salami, köttfärs,grillad kyckling, röktlax ja ta det du har eller tycker om, jag hade lufttorkad skinka & lite lök i min. Du kan även ha någon grönsak ex paprika i.
*En stor klick smör
.
Å så här gör du:
.
*Sätt på ugnen på 225 grader
*Vispa ihop äggen
*Vill du ha lite lök i så fräs den i smöret
*Slå på äggen & "dra" in det färdiga mot mitten några gånger. Det ska fortfarande vara blött & rinnigt ovanpå, men stelnat i botten
*Lägg på det du vill ha & toppa med osten
*In m hela pannan i ugnen ca 5-10 minuter
*Klart!!!
.
Hela frittatan växer i ugnen & blir fluffig. Den är klar när den är gyllenbrun.
Jag brukar ha lite ruccola eller en avocado halva till.
.
Gott, snabbt & enkelt. Kul att kunna göra mat m dom små rester som är för lite för en person. Ex när man får lite färs efter en taco middag. Bara att göra frittata dagen efter. Tipsa gärna om vad du har i din frittata!!
.
Lycka till!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0