Kryddiga färsbiffar m tzatziki

.
.
Köttfärs är en av mina favoriter. Men kan göra så himla mycke gott av det.
Idag blev det färsbiffar. Jätte bra å göra mycke av å frysa in, så finns d alltid mat hemma.
.
Det här behöver du till ca 4p:
.
*ca 600g köttfärs
*4-5 vitlöksklyftor
*1 tsk Spiskummin
*1 tsk Koriander (mald)
*1 tsk Kanel
*1 tsk Salt
*1 kruka persilja (eller så köper du fryst. Ha i så mycke du tycker, typ ½ paket)
*1 Ägg
.
*½ Gurka
*1½ dl soyayoghurt (tål du vanlig kan du ta turkisk yoghurt eller cremfraich)
*1 Vitlöksklyfta
*1 skvätt olivolja
.
.
Biffar
.
*Blanda allt i en bunke
*Dela i 8
*Stek tills d är klart ; )
.
Tzatzikin
.
*Riv gurkan på det grova
*Riv vitlöken på d fina (om du är som jag å inte har en vitlökspress)
*Blanda i det vita, vad du nu tar, soya yogurt eller vanlig
*Lite salt är oxå gott i : )
*Eftersom soyayoghurten inte är så fet brukar jag hälla på lite olivolja
*Klart
.
.
Å till d har jag......ja just d blomkolsris. D är faktiskt min favorit just nu. Känns som jag aldrig kommer å tröttna på d : )
.
Gott & lätt & bra å göra mycke av......
.
Tänk på att all soya är genmanipulerad, så d är inte så bra å äta massor hela tiden. Men lite då & då skadar nog inte tror jag : )
.
Lycka till

Kommentarer
Postat av: Tom

Tack för dina recept Nenna! du är toppen, har ikväll tillagat detta recept och det var såååå gott att få avnjuta.

ser fram emot att laga mer abstinent mat

Kram Tom

2009-09-30 @ 19:31:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0