Chokladcheescake

.
.
Ebba gjorde en 3 rätters måltid för någon vecka sen. Då gjorde hon den här supergoda cheescaken som vi hittade i Annika Dahlqvists kokbok.
Tyvärr smakade jag lite....den smakade MERA!!!! Grym trigger för mej, men jag hoppas att d finns massor m människor som kan äta den.
.
Det här behöver du:
.
*300 g mandel
*100 g smör
*4 ägg
*3 dl grädde
*200g färskost (typ philadelphia, men kolla Ena i. Det finns sorter helt utan E)
*300 g mörk choklad, så mörk du klarar. För ju mörkare choklad, desto mindre kolhydrater
* 1 mska vanlijpulver (INTE vaniljsocker!!! Rent vanlijpulver. Här finns det på Hemköp)
.
Å så här gör du:
.
*Mixa nötter & tillsätt smält smör
*Tryck ut i en pajform med avtagbara kanter, eller silikonform
*Grädda på 225 grader tills den blir gyllenbrun
*Smält chokladen
* Vispa äggvitorna till hårt skum
*Vispa grädden
*Visspa till sist i en tredje skål äggulorna, osten & vanlijpulvret
*Blanda i den smälta chokladen i grädden
*Blanda sen i äggost blandningen & sist äggvitan. Men blanda försiktigt så luften är kvar. div>
*Häll över smeten över nötbotten & frys.
*Ta upp den några timmar före servering.
.
Ebba serverade den med mixade jordgubbar & färsk frukt. Förödande gott!!
.
.
Lycka till!!!!

Kommentarer
Postat av: Linn

Hej!



Intressant sida du har. Hittade hit via Bittens sida. Även jag är sockerberoende, och har nu varit sockerfri i snart 3 veckor. (Försök nr 2..Det förra varade i nästan 2 månader). Jag söker med ljus och lykta efter ett "tillåtet" recept på kladdkaka, men hittar inget. Hittade dock ditt recept på chokladcheesekake, men: 300g mörk choklad?? Vilket märke är det? HIttills har jag inte hittat något choklad som varken innehåller socker eller sötningsmedel. Snälla, säg vilken choklad du använder - är sååå sugen på chokladkaka :-)

2010-08-20 @ 00:22:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0