Piccata milanaise




Här är en JÄTTE god variant på snitsel. Jag är megatrött på dom fläsksvålar som finns här i Sverige. Kan inte ens använda dom som ströbröd längre. Va i Tallin nyss & köpte riktiga, mums. Ska till England i Påsk, då ska jag ta hem riktiga goda fläsksvålar.....
Men nu till maten. Kan du äta ost är det här super. Jag synda & åt vanlig ost.
Det är ju lite kladdigt, men helt klart värt det.

Det här behöver du till 4-5p:
*ca 600g Kött, jag tog fläskkarre, i ganska tunna skivor
*Potatismjöl (kan uteslutas, men då fassnar inte ägget så bra)
*2 Ägg
*7-9 dl Riven ost
*Salt (Herbamare är min favorit)
*Smör

Till tomatsåsen:
*1 hackad gul lök
*1 burk krossade tomater
*1 tsk Vitlökspeppar (den från ÖB är helt klart bäst tycker jag)
*Salt
*50 g smör

*1 Blomkåls huvud

Å så här gör du:

*Blanda allt till tomatsåsen & låt det puttra på svag värme. Rör om då & då så det inte bränner fast.
*Ta köttet & vänd i äggen, sen i potatismjöl & sist i riven ost. Tryck in osten så det blir mycke ost på.
*Stek i rikligt m smör & en skvätt olivolja om du vill. Medelhög värme tills det blir gyllengult. Det kan vara lite trixit å vända så det blir snyggt, men har du en lagomstor spackelspade så är det det bästa. JAg har en köks spackelspade. Suveränt å göra rent i stekpannan eller bakbordet med. & till å vända saker som man vill ska ha fin stekyta som sitter fast lite.
*Hälst ska dom serveras på en gång, då är dom helt klart godast, men är man sen stor familj som vill äta samtidigt så kan man sätta in dom första i ugnen på ca 150grader.
*Servera med blomkålsris & tomatsås.

Mums!!!

Lycka till!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0