Kokos & mandel plättar

Hej hopp!!!

Jag skrev igår att jag inte skulle hinna blogga, men jag glömde mina läxböcker så jag har semester nu ; )
Får plugga som ett djur när jag kommer hem istället, men men den dagen den sorgen.....(i morgon är den dagen : (
Det va iaf en tjej här på Frägsta Kulturgård som bad mej lägga ut receptet på dagen laktosfria efterrätt.
Så här kommer receptet (tyvärr glömde jag ta en bild, men du får helt enkelt laga rätten så ser du hur den ser ut ; )

Det här behöver du till 4 pers  (om det äts som efterrätt, man kan ju ta m plättar på picknick oxå)
*4 ägg
*1½ dl mandel
*1 dl kokos
*2 krm vaniljpulver (OBS INTE vanlijsocker!!!!!! Rent vaniljpulver!!!! )
*2 dl kokosmjölk
*1 liten nypa salt
*10 g smör

Å så här gör du:

*Mixa mandel & kokos jätte fint i matberedare
*I m ägg & kör lite grann
*Å så häller du i kokosmjölk, smör, vanilj & salt
*Vipps har du din plättsmet, men låt den svälla lite innan du steker. Gärna minst 10 min. Vet du att du ska göra plättarna till tex gäster så kan du göra smeten flera timmar innan så du slipper stå i köket när dom har kommit.
*Ta en rejäl smörklick i pannan å häll i små plättar & stek gyllenbruna. Va försiktig när du vänder för dom blir lite stelare än vanliga plättar så dom kan brytas....
* Sen serverar du dom antingen som dom är eller m ex hallon om du inte triggar på det.

För dej, lyllos, som kan äta grädde utan å trigga eller få ont i magen kan ju servera det till.

Lätt som en plätt : ) Ha han, äkta mashumor

Lycka till!!!!!

Kommentarer
Postat av: Carina

Hej

Vad är vaniljpulver? Nåt man köper eller gör man nåt utav en vaniljstång? Bor på landet så det kanske inte heller finns i alla affärers sortiment?

Hälsningar Carina

2010-06-11 @ 17:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0