Moussaca

.
.
Det här är min favorit rätt. Tyvärr är det ingen annan i min familj som gillar det, så jag tog med det när jag va uppe i Hudik & plugga. En hel plåt som räckte hela v. Mums!!!
.
Det hät behöver du till en form som är minst 35 * 25 cm:
.
*1,5 kg köttfärs
*2 burkar kross tom
*2 msk tomatpure
*ca 7 vitlöksklyftor
*2 gula lökar
*Hemgjord Tackokrydda efter smak. Jag har kanske 2-3 msk eller 1 burk shipotelpasta (Santa Marias, finns vid tacos på välsorterade affärer) Receptet på tacokrydda ligger under övrigt
*Salt. Smaka dej fram
*Massor m smör & olivolja
*4-5 Auberginer
*4 dl grädde (havre eller vanlig)
*2-3 dl Riven ost (Get eller vanlig)
.
.
Å så här gör du:
.
*Skiva aubergin & stek i rikligt m smör & olivolja tills dom är gyllenbruna på båda sidor. Det går åt väldigt mycke smör. Aubersinen är som svampar. Lägg dom på en tallrik.
*Hacka vitlök grovt & fräs tills dom är gyllenbruna. Jag gör allt i en stekgryta
*Tillsätt den hackade löken.
*Färs färsen
*Tillsätt tomatpure & krosstom & kryddan
*Låt köttfärsen koka ihop medans du kokar ner grädden till 3/4. Salta den lite. När det har kokat ner tar du den från plattan & häller i osten
*Vava sen Aubergin & köttfärs. översta varvet ska vara aubergon & överst ostsåsen.
*In i ugnen tills d blir gyllenbrunt
.
Servera det m sallad. Går jätte bra å frysa!!
.
Lycka till!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0