"Minestrone"

.
.
Köttfärs är en av mina favoriter! Man kan göra så himla mycke som går snabbt å enkelt. Gjorde en härlig minestronesoppa utan pasta. Det blev jätte gott!!
.
Det här hade jag i, räcker kanske till typ 5-6 personer:
.
*1 kg köttfärs
*2 morötter
*2 palsternackor
*½ kolrot
* en liten bit rot selleri ( typ 3 gånger 3 cm i en kub)
*1 gul lök
*5-7 vitlöksklyftor
*1 msk tomatpure
*1 förpackning passerade tomater
*Fond eller buljong (knorr har kommit ut m en utan E nu, bra va??!!)
*½ purjolök
*Massor m smöööör, va kan jag ha haft?? Kanske 120 g
.
Å så här enkelt va d å göra ; ) :
.
*Skala å skär rotsakerna å den gula öken i små tärningar, ca ½cm stora
*Skär vitlöken grovt
*Fräs den i hälften av smöret tills den blir gyllenbrun
*I m rotsakerna & bryn tills d fått lite färg
*I m tomatpure & fräs någon minut
*Fräs köttfärsen i en panna breve & häll i
*Häll på tomater & fyll på m buljong så det knappt täcker
*I m resten av smöret å låt koka ca 15 -20 min
*I m den finstrimlade purjon å låt koka någon minut.
*Nu är d bara å äta....Mumsigt. Om du vill kan du servera cream fraich eller riven ost till
.
Lycka till ; )

Kommentarer
Postat av: Anonym

ser smarrigt ut

2009-12-02 @ 08:16:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0