Nennas huskisar

Brödet är ju det dom flesta säger är det svåra att vara utan.
Det här är ett jätte bra alternativ till bröd. Jag filar fortfarande på det ultimata brödreceptet & idag vart dom bättre än dom någonsin varit. Så det kommer nog fler recept framöver m finjysteringar ; )
Brödet innehåller nästan inga kolhydrater alls, men mycke fet & protein. Det är väldigt mättande & jag blir nöjd när jag ätit en macka m MYCKE Bregott å pålägg.
Det är dessutom VÄLDIGT lättbakat å tar ca 20 minuter att få klart. Kan d bli bättre??
Så nu till receptet....
100g  fiberhusk (hittar du vid det glutenfria mjölet. Finns det inte, be dom ta hem!!)
1,5 dl krossat lin- & sesamfrö ( det bästa är att brossa själv för fettet i linfröna härsknar fort har jag hört. Jag                mixar det m stavmixern. Ta sesamfrön m skal, mer nyttigheter i dom)
1 dl    solrosfrön
2 msk bakpulver
2 krm salt
100g  smält smör
8 st    ägg
Blanda alla torra ingridienser.
Blanda sen i dom böta : )
Låt det svälla i ca 10 minuter
Rulla till lagom stora bullar, jag brukar nog göra ca 12 st av en sats, å lägg på bakplåtpapprad plåt
In i ugnen på 225 grader ca 5-7 minuter tills dom är fint bruna.
Njuuut dom varma så smöret smälter så där gott.... Det går att frysa dom, men varför ska man göra det när d är så super enkelt å göra dom?? Men det går ; ) Dom håller ett par dagar i påse oxå så du behöver inte äta upp alla på en gång, bra va??!!
Om man vill kan man tillsätta lite brödkrydda (finns i kryddhyllan, på affären alltså) typ 1 tsk till en sats. Själv har jag tröttnat på det, men d kan ju vara kul å få lite variation.
Lycka till

Kommentarer
Postat av: Maria

Tack ! du är såå bra!! har nyss gjort brödet o det gick fint!! KRAM

2009-09-09 @ 08:06:58
Postat av: Anna-Paulina

Hej. Jag och min sambo Mika (din gamla klasskompis)smakade det här brödet när min mamma hade provbakat det. Det var supergott både med och utan brödkryddor. Så idag ska jag prova mig på att baka dem själv. Hoppas det blir lika lyckat. Tack för alla underbara recept du delar med dig av åt oss =).

MVH/ Anna-Paulina

2010-04-27 @ 12:00:58
URL: http://min_varld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0