Marias Ingefärs "saft"

.
.
Ingefära är ju supernyttigt!
.
I kina användes d mot matsmältnings besvär, orolig mage & diarré redan för flera tusen år sen.
.
Det är inflamatoriehämmande & i hop m gurkmeja funkar det på en del ledvärk (LCHF funkar oxå jätte bra på ledvärk, så har du det, byt kost å drick den här "safet" så kommer du säker bli mycke bättre. Det har jag blivit. Jag har fårtt diagnosen fibromyalgi, men har sen i våras inte haft någon fibrovärk alls. Å d är många m mej som säger samma sak efter att ha lagt om kosten.)
.
Nu tillbak till ingefäran. Den sägs lindrar illamående så som vid åksjuka & graviditet , jag har inte själv testa. Är verken åksjuk eller med barn ; ) Det är tydligen även d livsmedel som är rikast på antioxidanter.
.
Jag har förr rivit ingefära i vatten, lagt i en citronskiva & låtit det stå några timmar å dra. Drygt för jag brukar ju glömma göra det å så ska vi äta å då finns d inget....
Så när jag va i Forsa på utbildning sist kom Maria m en flaska "saft"
Så himla bra, Nu har jag ju ingefärsvatten jämt. Bara å blanda iordning.
.
.
Så här gjorde jag: (va tvungen å massa Maria om mängderna ; P )
.
*1 liter vatten
*1       ingefära
*4 citroner
.
Skiva ingefäran å lägg i vattnet å koka upp några minuter
.
Dra av från plattan å pressa i citronerna
.
Låt stå i kylen å dra över natten
.
Späd ut som saft
.
Jätte friskt å gott

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0