Domenikansk kyckling

.
.
.
Min pappa är från Domenkanska republiken & enligt min mor gjorde han snarlik kycklinggryta när jag va liten, vi flyttade från honom när jag va 3 så dog han när jag va 6 så det äkta receptet tog han med sej i graven. Men jag tycker att det här är supergott. Det är nog min favorit näst efter Moussaca. Det tar lång tid å göra, men d sköter sej själv. Å det är nästan godare dagen efter, så passa på & gör mycke. Känns nästan ingen skillnad när det varit fryst heller, så d är bara å fylla lådor å stoppa i frysen.
.
.
Det här behöver du till 4-5 pers:
*1 hel rå kyckling (eller 1 kg kycklingklubbor)
*2 burkar korssade tomater
*1 vitlög, grovhackad
*2 gula lökar
*1 msk persilade (eller persilja eller så hoppar du det)
*1 msk tacokrydda
*örtsalt
*250g smör
.
.
Å så här gör du:
.
*Smält ca 100g av smöret i en gjutgärnsgryta (hälst iaf. Annars steker du panna & häller över i en stor kastrull går lika bra) & fräs vitlöken gyllenbrun
*Fräs med löken & sen kycklingen UTAN skinn!!!
*I m tomaterna + kryddor & resten av smöret
*Koka 1-1½ timme tills kycklingen faller från benen & det ser oljigt ut på ytan. Det ska puttra på ganska svag värme. Rör då & då så det inte bränner fast
*Sen är d bara å äta. Om du vill kan du ha blomkålsris eller sallad till.
.
Prova det här, det är verkligen supergott! Hela familjen tycker om det
.
.
Lycka till!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0