Den hemliga kocken

.
.
Sitter på mitt rum & njuter av ensamheten en stund. Ska snart gå upp & titta på Kysst av spriten på SVT1. En dokumentär serie om beroende. Har missat dom första avsnitten, men nu finns d tid!!
Nu sitter jag å läse i Den hemliga kocken å blir så arg...Fy va vi är lurade. D är så mycke skit i vår mat så ni anar inte.
Läste precis om Cremfraich. För att lättcemfraich ska kunna kokas har dom tillsatt massa tillsatser.
Ett citat från boken "Dagens konsumenter efterfrågar produkter med låg fetthalt. Samtidigt önskar tillverkarna ingridienser som är billigare än fett" Sen tar dom ut ett högre pris på produkten. 1999 va det förbjudet i Sverige å använda dom tillsatser som behövdes för att kunna koka lättcremfraich. Men Yoplait fick sälja sin kokbara lättcremfraick m bla modifierad stärkelse i Sverige. Arla blev ju så klart sur & ster om att även dom skulle få framställa sådan cremfraich. & så klart, år 2000 ändrades lagstiftningen & även Svenska mejerier fick ha i massa skit i sina produkter.....
.
Så glassen, Magnum som ska vara äkte vaniljglass. Den innehåller bla: kondenserad skummjölk, vegetabiliskt fett, glykos-fruktsirap, vasslepulver, helmjölkspulver, mono- & diglycerider av fettsyror, polyglycerolpoyricinolea, sojalectin, frutkänmjöl, karragenan, aromämnen & karoten.
Vet du va riktig vanlijglass ska innehålla???
Jo, grädde & eller mjölk, ägg, socker & vanilj!!!!!
.
Jag rekomenderar verkligen den här boken. Det är ingen bok man måste sträckläsa. Det är bara å slå i den så får man en liten insikt vad livsmedelsindustrin gör med oss.
.
Är våra kroppar gjorda för massa E, konstiga tillsatser & konserveringsmedel???
Jag tror inte det. Jag tror vi ska äta så ren mat som möjligt för att må bra.
Varför har vi så mycke konstiga diagnoser??? Kan det vara vår mats fel??? Kan vi själva ha ätit oss på dom konstiga diagnoser som poppar upp??
Det är frågor som ål att tänkas på.
Jag är av den överytgelsen att maten har en VÄLDUGT stor roll i hur vi mår.
Vi måste ge våran kropp den mat den är gjord för att ha.
Själv har jag ju haft fibromyalgi i 8 år. Jag la om min kost i januari & sen i mars har jag inte haft någon fibro värk & jag vet många med mej som upplevt samma sak.
Jag vet föräldrar som lagt om kosten & börjat ge sina barn med ADHD diagnos LCHF kost samt omega3 & symtomen har drastiskt sjunkit.
Jag vet folk m diabetes 2 som kunnat sluta ta insulinsprutor när dom börjat m LGHF.
Det är väldigt intresant!!!!
.
Nej nu måste jag springa upp & kolla på TV, men diskutionen kommer säkert upp någon mer gång.
:
Kram på er alla underbara läsare Å ett JÄTTE tack till alla som kommenterat. Jätte kul tycker jag.
Å in m fler förslag. Jag ska försöka laga alla matförslag å lägga ut dom oxå, men då blir det DIN rätt så klart ; )
.
Ha en riktigt trevlig kväll!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0