Candida

.
.
Jag har ju massa avamp i magen......Candida.
Det är en jästsvamp som kan ställa till massor m probllem.
Jag hade innan hört talas ( en kompis till men har haft d ; ) eller va d kanske jag själv!!!) om svamp mellan tårna, å svap i underlivet, svap på naglarna mm men jag visste faktiskt inte att d kom från magen.
Candida är mycke vanligare än man tror, ca var 3:e person i västvärden har eller har haft det.
Varför är d då så vanligt i västvärden???
Jo vi äter skräpmat (rafinerad,kolhydrat rik mat å d gillar svampen)  & så äter vi mycke antibiotika som inte bara tar dör på dom dumma baterierna utan även dödar alla bra bakterier i magen, p-piller å godis (mumma för candida)
Både godis & antibiotika konsumtionen har fördubblats sen 60 - 70 -talaet
.
Jag har ätit ganska strikt kost i 3 månade nu & tydligen kan det ta upp till 9 månader & få bort den : ( om man inte stressar, villket jag gjort i sommar : / Alttså den där inre stressen som är så farlig..., så nu blir d väl några extra månader....men men tillslut försvinner den nog.
Stress är en stor bidragnde orsak, å då är det den inre stressen jag menar. Inte att man kanske har lite mycke att göra, utan den där molande som hela tiden talar om för oss att vi inte räcker till. Du fattar nog tyvärr villken jag menar...
.
Det finns en agresiv sorts candida som själ näring från kroppen & dess avfallsprodukter stör vår biokemi. Det är väl säkert den jag har.
.
När man har candida känner man ett starkt sug efter socker & kolhydratrik mat (hum....vi som är socker beroende känner väl igen oss eller???? Då kanske d är så att jag inte är sockerberoende utan bara har massa candida!!!!! JIPPIIIII....Fast d är klart jag har ju gjort en addis, å jag är socker beroende m candida ; )
.
Andra symptom kan vara:
*Gaser & svullnader i magen i samband m måltider
*Infektioner & inflamationer
*Ofta förkyld
*Allergier/överkänslighet
*Torra slemhinnor
*Eksem
*Kronisk trötthet
*Fumlighet-Konsentrations problem
*Huvudvärk
*Hemorojder
*Underlivsproblem
*Tappad sexlus
*flytningar
*Pms
*Mensvärk (dom 3 sista gäller bara kvinnor ; ), jag lovar)
.
Inte nå kul grejer heller....
.
Man kan bli av med det som tur är, men som jag nämde i början, d kan ta tid......Men trägen vinner : )
.
Man kan svälta ut candidan m en strikt diet. (Just nu är dom flesta recept jag lägger upp candida vänlig, eftersom jag håller på å få bort min.
Så vad du ska tänka på är
*Uteslut kolhydrater, även alkohol (massor m kolhydrater i d)
*Ta även bort frukt & bär (fruktsocker.....)
*Använd rotationskost ( d gör inte jag faktiskt, men d skulle säkert vara bra) Ät samma mat endast var 4:e dag. Svårt tycker jag, när man har 5 andra å ta hänsyn till.)
*Undvik röda & gula grönsaker
*Ät rikligt m gröna grönsaker, fet fisk, ägg, kött & fett. (Då mår hjärnan bra oxå)
.
Jag äter även probion daily, d är massor m nyttiga bakterier som ersätter dom dåliga svamparna.
.
Kontakta Bitten Jonsson, hon har papper du kan fylla i å se om du har candida eller inte & hur alvarligt det är. Så får du en egen rekomendation vad just du ska äta & om du behöver några kosttilskott.
Som jag sagt är vi ju biokemiskt unika, så det som gäller för mej kanske inte gäller för dej. Men att lägga om kosten är inget fel i villket fall som hälst.
.
Du kan även gå in på Sanna Ehdins sida å läsa mer om Candida om du vill http://www.ehdin.com/?navid=98⊂=10
En del av informationen har jag hittat där, annan har Bitten lärt mej eller så har jag läst på andra sidor på nätet.
.
Lycka till!!!!!

Kommentarer
Postat av: Elina

Måste säga att jag till 100% gillar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar vad jag gör för fel. Är det någon annan som också har problem med det här?

2012-03-18 @ 20:23:17
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0