Laxpytt m Hollandaise

.
.
Idag blev d snabbmat igen.
Jag hitta chumlaxfilé bitar som va blockfrysta på ICA. Kosta bara 50:- för 2 st 400g förpackningar.
Den är dessutom fiskad i Stillahavet, INTE odlad!!!!
.
D här behöver du till ca 6 personer:
.
*800g lax i bitar
*1 pkt sockerärtor (jag hade dom som är lite tjocka. Tycker bättre om dom)
*½ huve av...jag va heter d nu igen??? D är en blandninga v broccoli & blomkål. Lite ljusgrön & väldigt toppig. Ja, vet du inte va jag menar så ta broccoli eller blomkol eller båda : )
*2 gula lökar
*SMÖR så klart : )
*1 tsk fiskkrydda (från Ö&B)
*Salt (jag använde Trocomare)
.
Å så här gör du!!
:
*Fräs löken i en stekgryta eller stor stekpanna & ha sen i fisken
*Häll i resten å fräs tills laxen är klar, typ 3-5 minuter
*Salta & krydda
*Klart!!!
.
Så hade jag Hollandaise till det.
Det absolut enklaste, om man vill göra en egen Hollandaise, är att gå till någon restaurang eller Pizzeria & fråga om du kan få köpa lite såsbas. Här i Hedemora är d inga problem.
.
Har du såsbas gör du så här:
.
*2 äggulor
*3-4 dl såsbas
*lite vatten
*Citron, cayen & salt efter smak
.
*Ta äggulorna & mixa m stavmixer (eller så kan du ha elvisp eller vispa för hand)
*Häll i såsbasen i en fin stråle
*När konsistensen börjar bli för tjock häller du i lite vatten & fortsätter sen m såsbasen tills allt är i
*Smaksätt m citron
.
Annars kan du använda hemgjord majonäs & smaksätta den m citron. D går precis lika bra. Majonäs gör du nästan som ovan, men du ska ha olja istället för såsbas & lite dijonsenap i!!!! Lätt som en plätt ; P
.
Lycka till!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0